Wednesday, April 29, 2009

Action Research 2

Action Research Design
Figure 1: Action research protocol after Kemmis (cited in Hopkins, 1985)

The essentials of action research design are considered by Elliott (in Hopkins, 1993) as above. the cycle is divided into four steps:

1. Plan - Initially an exploratory stance is adopted, where an understanding of a problem is developed and plans are made for some form of interventionary strategy.
2. Action - Then the intervention is carried out .
3. Observe - During and around the time of the intervention, pertinent observations are collected in various forms.
4. Reflect - The new interventional strategies are carried out, and the cyclic process repeats, continuing until a sufficient understanding of the problem is achieved.

The iterative nature of action research along with the major steps of planning, action, observation and reflection. The idea is to close in upon a final goal or outcome by repeated iterations.
References:
Hopkins, D. (1985). A teacher's guide to classroom research. Philadelphia: Open University Press.
Aktiviti 1
1. Refleksi ke atas masalah dalam diri anda
  • berfikiran negatif terhadap Program BIG 2

2. Senarai penambahbaikan yang perlu dilakukan dalam diri anda

  • haruslah selalu berfikiran positif terhadap apa-apa juga aktiviti
  • selalu melibatkan diri terhadap aktiviti-aktiviti mengikut minat sendiri

3. Merancang pelan tindakan untuk menambahbaik:

  • matlamat - memperbaiki dan mengurangkan permikiran yang kurang baik
  • objektif - berfikiran positif

4. Pelan tindakan:

a. nyatakan langkah yang perlu diambil

  • membuat persediaan awal seperti mencari maklumat terhadap aktiviti yang akan terlibat
  • mendengar pengalaman rakan sebaya yang pernah menjalankan aktiviti yang akan terlibat
  • membuat persediaan yang lengkap dari segi fizikal dan mental

b. merancang bagaimana anda ingin mengumpul data

  • dengan melalui buku, majalah atau internet
  • dengan mendengar pengalaman orang lain

c. bagaimana anda ingin memantau apa yang dirancang dilaksanakan

  • melalui pandangan rakan sebaya
  • membuat refleksi diri

d. bagaimana anda ingin menilai sama ada apa yang dirancang dan dilaksanakan mencapai

  • bertanya diri sendiri tahap kesukaan ke atas aktiviti yang telah dijalankan
  • membuat refleksi yang teliti dari segi pemikiran

Aktiviti 2

Refleksi ke atas masalah atau penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran sesuatu tajuk. Cadangkan satu startegi atau kaedah pengajaran untuk mengatasi masalah tersebut.

Tajuk: Enzim

Masalah: Pengajaran tradisional yang membosankan

Strategi: - penggunaan ABM yang sesuai seperti animasi, graf, model dan sebagainya

- rancangan pengajaran yang lebih menarik seperti menggunakan "cooperative learning"

- mengaitkan isi pengajaran dengan kehidupan seharian pelajar

Pelan tindakan:

1. matlamat: konsep enzim

objektif: menerangkan ciri-ciri enzim yang unik dengan tepat

2. nyatakan langkah-langkah yang perlu diambil

  • menggunakan animasi untuk menerangkan bagaimana proses itu berlaku
  • menggalakkan interaksi antara pelajar dengan membentuk kumpulan perbincangan
  • memberi contoh yang efektif seperti kunci-mangga
3. merancang bagaimana anda ingin mengumpul data
  • melalui permerhatian atas hasil perbincangan dan kerjasama pelajar
  • melalui sesi soal jawab
  • melalui latihan atau ujian
4. bagaimana anda ingin memantau apa yang dirancang dilaksanakan
  • berdasarkan jawapan yang diberi oleh pelajar melalui sesi soal jawab
  • berdasarkan jawapan

5. bagaimana anda ingin menilai sama ada apa yang dirancang dan dilaksanakan dicapai

  • melalui refleksi
  • melalui hasil penganalisan data

1 comment:

  1. The steps of AR is all roughly about Plan, Act, Observe, Reflect and the same steps go on till the identified problem is solved.
    But then, usually some other problem/issues will be brought out throughout the implementation of these few steps to a paricular identified problem. So, that bring to new AR in some other problem/issues.
    Just as our National Philopsophy of Education (FPN), Education is a life-long continuous process. So as the AR. Different problem always occur all the way through our educational track, and so we are to carry out all the steps of AR for continuous improvement in both the educational quality as well as upgrading our own noble values.

    Till then, just for sharing...

    ReplyDelete