Monday, May 25, 2009

Action Research 6

Activity 1:

Discuss one of the topic that you learnt in seminar serantau with your partner according to the following point:
  • topic
ASYNCHRNOUS COMPUTER MEDIATED COMMUNICATON: MALAYSIAN ADULT LEARNERS VIEWS
  • why?

The demand of new delivery system has become more urgent for local and foreign institutions of higher learning.

  • what?

The latest technological tool, computer mediated communication (CMC) will pave the way for new opportunities in online learning environments in the future. This converage will enable ault learners to embrace life long learning as a way to acquire, improve and update their knowledge and skills.

  • how?

The learners' views of asynchronous computer mediated communication (ACMC) through threaded online discussion via a learning management system in achieving their learning tasks had been investigated. The insight of adult learners' views of ACMC and the precedent for many more such studies in other colleges and Institute of higher learning can be provided through this finding.

  • procedure?

A four-pronged data collection procedure which involved both quantitative and qualitative methods were employed in this descriptive study. The quatitative data was obtained by administering a survey questionnaire to all 16 adult part-time 3rd year learners. The qualitative data was obtained by conducting semi-structured interviews with 6 case respondents and 1 course tutor. This method of analysis limits to general statistical analysis by using SPSS version 11.5 WIN software. Frequencies, percentage, mean and standard deviation were obtained to report the research findings.

Activity 2:

Write a proposal of action research with your group members (5 members per group) and submit on Thursday, 28 May.

1. Tajuk
Meningkatkan Kemahiran Menyangga Dalam Aktiviti Bola Tampar Bagi Pelajar Tingkatan Satu Sekolah Menengah Kajang Utama

2. Nama Penyelidik
Junaidon B Abdul Majid P48695
Siti Nazirah Bt Abd Wahab P48718
Chiong Ai Hua P48582
Suzana Bt Mohd Fauzi P48659
Nuraini Bt Abdul Rashid P48576

3. Latar Belakang Kajian
Kebanyakan pelajar Tingkatan Satu sekolah ini kurang mahir dalam teknik menyangga bola tampar terutamanya bagi pelajar perempuan. Teknik menyangga ialah satu teknik menyambut bola yang diservis oleh pihak lawan.

4. Masalah / Fokus Kajian
Masalah yang sering pelajar hadapi ialah apabila pihak lawan servis bola tersebut, mereka tidak dapat menyambut (menyangga) bola berkenaan. Kajian kali ini memfokuskan kepada pelajar Tingkatan Satu di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama.

5. Rasional Kajian
Rasional kajian ini dijalankan kerana teknik ini merupakan sebahagian daripada modul Pendidikan Jasmani dan Kesihatan Tingkatan Satu.

6. Objektif Kajian
Objektif kajian ini adalah untuk meningkatkan kemahiran pelajar-pelajar dalam teknik menyangga bola tampar.

7. Kumpulan Sasaran
Kumpulan sasaran ialah seramai 60 orang yang terdiri daripada dua kelas pelajar Tingkatan Satu.

8. Perlaksanaan Kajian

  • Pemerhatian Awal
    Daripada pemerhatian didapati pelajar sering bermasalah melakukan teknik menyangga bola tampar. Hal ini kerana pelajar kurang pendedahan awal di peringkat sekolah rendah dalam aktiviti bola tampar. Mereka juga tidak diajar dengan teknik yang betul.
  • Perancangan
    Bagi mengatasi masalah ini satu perancangan khusus telah dibuat dengan menggunakan kaedah simulasi (tunjuk cara) kemudian pelajar melakukannya sambil diperhatikan oleh guru. Guru juga akan memperbaiki dengan segera jika pelajar menggunakan teknik-teknik yang salah.
  • Tindakan
    Guru memperuntukkan dua masa (80 minit) seminggu dan dilaksanakan sebanyak tiga kitaran.
  • Permantauan
    Daripada permantauan, pencapaian pelajar dalam teknik menyangga bola tampar haruslah ditingkatkan sebanyak 80 peratus.


9. Kesimpulan
Melalui kajian ini diharapkan sedikit sebanyak dapat membantu pelajar meningkatkan kemahiran menyangga bola tampar.

No comments:

Post a Comment